Blog Image

fietsvakanties

Fietsvakanties

2006 Compostela, 2007 Lourdes, 2008 Rondje ijselmeer, 2009 Loire, 2010 Zuid-Nederland, 2011 Luxemburg, Frankrijk,Nederland, 2012 Nederland - Duitsland

De Ems!

Nederland 2012 Posted on di, juli 31, 2012 21:01:12

Gisteren geen tijd of goesting gehad om de blog te updaten. We hebben gisteren in de gietende regen moeten fietsen… In de voor m iddag nog een koffietje in Vreden, dat was nog in de zon. Dan werden we ingehaald door regenwolken waaruit er dan ook meer dan genoeg water uitviel. Op de camping leek eerst niemand te zijn. Na even in de regen daar te staan draaien deed er toch een oude man open (bleek de vader van de uitbater te zijn) die ons een plekje op een mooi grasveldje aanwees. Toen we vroegen hoeveel we hem moesten, begon hij te rekenen, keek naar Hanne, naar Bram… De kindjes en bleek toen zijn tel kwijt te zijn, waarop hij zei dat 15 euro wel genoeg was.
toen brak de zon door..
En hebben de kindjes zich rotgeamuseerd op een megatrampoline. Een uurtje later werd het weer donker… Heel donker… Nog snel de tarp rechtgezet. Laatste touwtje vastgemaakt of we hoorden in de verte donder… Dan een felle bliksem… 8 seconden… Donder…. Dan nog maar 5 seconden tussen bliksem en donder… Het onweer kwam altijd dichter. Dan regen, eerst een beetje… Gezellig onder de tarp, dan harder met wind… Veel wind, meer regen. Echt niet te doen. Gelukkig kwam de eigenaar van de camping door de gietende regen ons zeggen dag er voor de gasten die een kamer huurden op de boerderij een speelkamer was waar we naartoe mochten. Tarp en alles gewoon achtergelaten aan de kracht van de natuur en wij naar binnen… Zalig warm, knus, speelgoed voor de kindjes een zetel voor ons. Gezellig binnen terwijl buiten het onweer kei hard tekeer ging…, bliksem en donder volgden elkaar bijna onmiddellijk op…. Wij zaten droog. Lukas heeft zich rotgeamuseerd op die zolder met al dat speelgoed. Kaatje met de poppen die er lagen..
Terug zon… Tent stond er nog maar alles vochtig. Gelukkig niet al te erg binnen. Slaapzakken nog droog. Vroeg gaan slapen, maar opgestaan met een nog altijd kletsnatte tent. Niks droog. Ook was de tent langs de binnenkant helamaal vochtig. Snel opgeruimd en terug vertrokken.
Een snelle rit naar Schoppingen-city voor een koffie en ontbijtje in de bakkerij bij de K en k. Daarna een stijle helling omhoog… De Schoppinger-berg. Beloond met een mooi uitzicht. Dn mega meevaller… Bleek er een korte weg over een oude spoorweg richting Rheine te bestaan. Supersnel daar geraakt. Voor het eerst de Ems gezien leuk gevoel. Besloten om nog even door te rijden naar volgende camping.
Aangekomen in Salzberg. Kleine camping langs de Ems. Ijsje gaan eten in het dorpje. Tent eindelijk droog, binnen en buiten. Kindjes supermoe maar nog altijd heel braaf..

Foto’s en zzing

Nederland 2012 Posted on zo, juli 29, 2012 22:04:05

De foto’s in de blog staan trouwens volledig willekeurig. We zijn technisch nogal beperkt op fietstocht.
De zzing doet trouwens goed dienst. Hij houdt mijn gsm en gps-tracker al een hele week levend. Enkel de batterij van het fototoestel moeten we af en toe via het stopcontact opladen.

Rustdag

Nederland 2012 Posted on zo, juli 29, 2012 22:00:40

Vandaag rustdag gehouden in Sevink Molen bij Winterswijk. Een gezellige niet al te grote camping. Gelukkig met froot terras annex bonnenspeeltuin!
in de voormiddag zijn we naar het centrum van Winterswijk gereden waar we zijn gaan ontbijten. Een Engels en een Hollands ontbijt. De kindjes hebben dan meer dan een uur gezellig bij ons gezeten. Daarna even door de doodse straten van het centrum gewandeld. Wat een contrast met de massa en sfeer van de marktdag van gisteren. Omdat Kaatje en Lukas bij elke kerk roepen dat ze die eens willen bezoeken hebben we de Sint Jacobkerk bezocht. (altijd speciaal voor Bram). De mis wAs net gedaan en in Nederland wordt er dan precies koffie gedronken in de kerk? Het was er een gezellige bedoening, en wij maar zeggen tegen ons kindjes dat ze stil moesten zijn in de kerk. Het gaf ook een vreemd gevoel om geen enkel heiligebeeld of glasraam te zien…. Wel sporen van oude muurschilderingen.
Daarna zijn we met de kindjes naar het “Sevink Adventurepark” gegaan. Een binnenspeeltuin. Allemaal dingen die we op een “normale” fietsvakantie niet zouden doen. De kindjes hebben zich er rot geamuseerd. Elke euro waard. Grote zandbak, kasteel, trampolines, elektrische autootjes…
Op internet hebben we dan een winkel gevonden die open is op zondag. Met de gps er naartoe omavondeten te kopen. Dan nog gezellig samen eten en in de speelgoed en lego-boekjes gekeken die we ergenshadden meegenomen. Na de avondwandeling zijn ze redelijk goed gaan slapen.
Dan de stoelen teruggebracht naar een Nederlander die ze ons had geleend.
Op deze rustdag toch 19km gefietst…
Morgen richting Duitsland. münsterland in… Op weg naar de Ems.

Onweer!

Nederland 2012 Posted on za, juli 28, 2012 22:11:51

Gisteren te vroeg victorie gekraaid! Rond middernacht is het beginnen onweren en gieteni! De regen viel in bakken uit de lucht. Volgend de mensen daar heeft het in jaren nog niet zo hard geregend… De tent heeft alles goed doorstaan, beetje vochtig asn de binnenkant, maar nergens lekken of last van doorsijpelend water via het grondzeil.
De volgende ochtend goed vertrokken. Niet ontbeten op de camping want we wilden de overzetboot halen die telkens op het uur de Rijn oversteekt. Snel ingepakt, nog even langs de winkel gepasseerd en dan naar het veer. Voor de kindjes een reuze belevenis. Voor een klein bedrag zet de veerman ons over. Aan de overkant ontbeten. Gezellig praatje gemaakt met enkele Nederlanders die bij ons op de boot zaten. Dan volgende een supermooi stukje door natuurgebied. Het zoveelste mooie stukje… Nederland is echt een supermooi land. Hopelijk blinft het zo, want oeral zien. Wel nieuwbouwwijken in aanleg…
We hebben besloten om vandaag via de grote banen naar Winterswijk te fietsen. In Nederland ligt er naast elke grote baan een groot fietspad 🙂 op die manier geraak je ook met de fiets snel op je bestemming. En behalve het geluid van de auto’s was het heel aangenaam enmooi fietsen.
Tijdens een rustpauze waar we ons eerste koffietje hebben gezet nog een praatje gemaakt met een Nederlander die vroeg of we geen goeie Hollandersmop kenden, want hij kende een goeie belgenmop. Gezellig praatje. Hij kwam er met zijn vrienden al 25 jaar om te lopen. Maar nu iedereen wat ouder werd konden er sommigen niet meer mee. Toch kwamen ze nog elke zatersag samen om koffie te drinken… Super toch!
In Winterswijk zelf was het markt. Supergezellig en leuke sfeer. In de VVV gevraagd naar een kindvriendelijke camping. Vier km ten noorden van Winterswijk evonden. Leuk, met pony kippen en een schaal maar veel belangrijker een terras aan de speeltuin!!
Eerst nog gevraagd waar d dichtsbijzijnde winkel was, 2km verder. Wij er naartoe maar hij was al gesloten! En het is morgen zondag… Gelukkig konden we ook iets eten op het terras. Dat dan maar gedaan en het was een keiharde meevaller. Lukas en Kaat op de speeltuin, wij rustig iets drinken en wachten op ons eten. Als het er was, even de kindjes geroepen, gezellig samen gegeten en dan konden ze zich weer amuseren op de speeltuin en het springkasteel.
Vandaag zijn ze gelukkig wat sneller in hun bed gekropen en zijn ze sneller stil.
De rustdag morgen zal welkom zijn!
65,9km
14,8 avg
287 km totaal

Onweer?

Nederland 2012 Posted on vr, juli 27, 2012 21:55:11

Vandaag ook weer goed gefietst. Alleen de kindjes waren wat minder braaf en hebben geen ijsje verdiend…
supersnel ingepakt om te gaan ontbijten op de speeltuin van de camping. Pannekoekjes als ontbijt! Daarna in se drukkende warmte doorgefietst. Het was hier weer supermooi.
Terrasje in de Cuijk met de kindjes. Ze vinden het super om gezellig samen iets te gaan drinken… Ze wisselen elkaar meestal af, fietskar of achterop bij Hanne.
De route liep richting de Maas. We hebben de overzet moeten nemen, voor 1€60, een hele belevenis voor de kindjes! Iedereen zei toch dat Nederland plat was? Dat dachten wij ook, maar na het oversteken van de Maas kwamen we in Mook en werden we verrast door hellingen! Totaal onverwacht kwamen die toch wel hard aan. Na een kleine doorsteek door Duitsland zijn we in Milingen aan de Rijn beland. Een leuk stadje waar we op een minicamping/manège onze tent hebben opezet.
Rond 19u zijn we dan iets gaan eten in het stadje. Veel te veel voor de kindjes, maar wel lekker.
Vandaag overal waarschuwingen voor onweer en wateroverlast. We wilden dus liefst zo snel mogelijk op de camping zijn om de tent deftig op te zetten voor het zou beginnen onweren… Gelukkig lijkt het erop dat we gespaard zullen worden. Het is ondertussen 21u44 en buiten een paar drupjes zachte regen hebben we niet veel meer gezien. De temperaturen zijn ook een pak gedaald en zijn nu aangenaam.
Het avondritueel met de kindjes is nog wel niet wat het moet zijn. Op dit ogenblik staat Lukas in straf en hangt Kaatje het uit in de tent. Ze vinden het gewoon te leuk samen in de tent 🙂
Het is toch helemaal anders dan wanneer je met twee op fietsvakantie gaat. Dan heb je na het avondeten en de afwas veel tijd voor jezelf, om te lezen, schrijven of te rusten. Het is er niet minder leuk om!

Limburg fietsparadijs en rode mieren

Nederland 2012 Posted on wo, juli 25, 2012 20:47:40

Deze ochtend uitgeslapen! Kindjes waren pas om 8u20 wakker! Mag ook wel, want ze lagen er pas om 21u in.
Na het opruimen en inladen, hebben de kindjes nog wat op de grote trampoline van de camping gesprongen. Het weer zat weer goed mee.
limburg is zijn naam als fietsparadijs echt wel waard! Fantastische fietspaden en elke 5km wel een taverne of brasserie. We zijn dan ook in een jachthaventje iets gaan drinken en gaan picknicken. Hanne heeft ook van dichtbij kennisgemaakt met de lokale fauna en flora toen ze even te voet van de weg afging en in een mega nest rode mieren stapte! Het waren niet van die kleintjes maar serieuze (naar Belgische normen) beestjes die onmiddellijk in de verdediging gingen. Gevolg een Hanne vol rode puntjes en mieren overal op haar benen.
In Nederland hebben we een mooi stuk natuur ontdekt. Net over de grens zijn we door het Leendersbos gereden. Op het einde stond er een ijskar heel strategisch opgesteld en hebben we ons laten verleiden door met een ijsje.
We hebben sneller gefietst, minder ver en meer gestopt, echt wel beter voor de kindjes. We zijn vandaag tot in Heeze gefietst. Een gezellig dorpje met een Albert Hein waar we onze inkopen gedaan hebben.
49,73km
15,4km/h avg
118km totaal

Vertrokken

Nederland 2012 Posted on di, juli 24, 2012 21:40:19

Deze morgend rond 10u20 eindelijk vertrokken. Een mooie route langs het Albertkanaal en het kanaal Herentals-bocholt. Helaas ook gekenmerkt door jaagpaden die ondervroken zijn. Gevolg, een eerste keer moeten omrijden aan het Engels kamp. Gelukkig was er daar een vriendelijke meneer die ons de weg naar Herentals wist uit te leggen. Ondertussen hadden we al een pak meer km’s gedaan dan gepland.
De kindjes waren superbraaf. Afwisselend in de fietskar of achterop bij Hanne. Na een hele lange tocht eindelijk aangekomen aan het Zilvermeer in Mol. Bleek de camping een pak verder te liggen… Vol goede moed wij die laatste km’s nog gedaan. Bleek er geen plaats meer te zijn! Dit is de allereerste keer dat we dit zijn tegengekomen! Op elke andere camping, volzet of niet, hebben ze altijd nog wel ergens een plekje voor ons gevonden…
Gelukkig was er nog een camping vlakbij. Toch even snel gebeld of er nog plaats was en of we er nog een ijsje konden kopen… Want dat hadden de kindjes nu toch wel echt verdiend!
2km verder, plaats op een (dure) camping. (44 euro). Twee ijsjes, een cola-light en een chimay was onze beloning.
68km;13,3km/h avg

Autopech

Nederland 2012 Posted on vr, juli 20, 2012 21:10:05

Normaal zouden we nu zondag 22 juli vertrekken. Met de fietsen op de auto naar Dordrecht om van daar te beginnen aan onze trip.

Gisteren is echter onze auto in panne gevallen en hebben we hem naar de garage moeten laten slepen. Morgen 21 juli, nationale feestdag, de kans dat de auto maandag terug rijklaar zal zijn is wel heel klein.

Er moet precies nog zoveel gebeuren voor we kunnen vertrekken…